Boregler - guide til deg som leier

1. Innboforsikring, maling, rengjøring, hull/oppheng og benkeplater

1. Innboforsikring
Som leietaker plikter du å ha egen innbo- og løsøreforsikring.

 

2. Maling
Maling er kun tillatt etter skriftlig avtale med eier. Hvilken farge, hvem som skal betale og om det skal males over ved utflytting må avklares i forkant. Vi samarbeider med en malerforretning i Trondheim som kan levere alt som trengs av utstyr. 

 

3. Rengjøring
Det er viktig å foreta regelmessig rengjøring av boligen, spesielt på og over kjøkkeninnredning da det fort samler seg mye fett og smuss.

Fjern fastbrente matrester fra platetoppen med en egnet skrape og demonter og rengjør fett­filteret på kjøkkenventilatoren ved behov.

Om ventilatoren har kullfilter må dette også byttes eller rengjøres ved behov, ca. hver tredje måned. 

 

4. Hull/oppheng
Det er ikke tillatt å borre hull og montere opp skruer, hyller, flatskjermer m.m. uten samtykke fra eier.

Om du har fått samtykke til å henge opp rullegardin, gardinstenger, vegghyller etc., skal dette bli i leiligheten når du flytter ut.

 

5. Benkeplater
lkke plasser varme kjeler, våte glass e.l. på benke­platen da det fort kan oppstå merker. Vannsøl skal tørkes bort umiddelbart. Benkeplater i tre skal behandles med olje beregnet for kjøkkenbenk ved behov og minimum en gang i året, husk å følg bruksanvisning på valgt oljeprodukt nøye.

 

2. Parkett/gulv og sluk/avløp

1. Parkett/gulv
Vannsøl på parkett eller andre typer tregulv skal tørkes bort umiddelbart slik at det ikke oppstår skade/fuktgjennomtrengning.

 

2. Sluk og avløp
Sluk på bad/dusj, samt avløp fra vask på kjøkken og bad må renses ved behov-vanligvis 1 gang hver måned. I sluk samles det mye hår/fett/smuss, og dette må fysisk fjernes ved å åpne dekselet, ta ut slukpotten og fjerne det som har samlet seg der.

 

3. Kraner, dusjhoder og vann

Synlig røropplegg under vask på bad og kjøkken skal strammes opp for hånd minst en gang i året. Enkelte kraner som drypper kan du forsøke å stramme opp selv, det samme gjelder dusjhodet på badet.

 

4. Skapdører/dører/låser/håndtak

Om skapdører e.l. er løse, kan hengsler og håndtak som regel skrus enkelt på plass. Om låsen blir treig, bruk egnet låseolje.

 

5. Tørking av klær

Unngå tørking av klær over dører og radiatorer. Unngå å tørke klær inne hvis du opplever høy luftfuktighet fra før. Husk alltid også å ha på tilstrekkelig med varme og utlufting på stedet der det tørkes klær.

Se punkt 17 om inneklima. 

 

6. Lufting/ventilasjon/varme/tørk av klær

Det er veldig viktig å lufte regelmessig samt ha på varme for å opprettholde et godt inneklima og for å unngå grobunn for fukt, mugg, sopp og til slutt råte.

Om vinteren kan det være nødvendig å sjokklufte. Hold alltid minst to ventiler åpne for å sikre god gjennomstrømning av luft. Dette gjelder hele året.

Om man tørker klær inne eller dusjer, må det luftes ekstra godt.
Bruk kjøkken- og badevifte ofte.

Om det oppdages kondens på vinduene må det tørkes bort med en tørr klut for å hindre at fukt­ trenger inn i treverk og karmer. Slik fukt vil kunne gi mugg, sopp og senere råteskader.

Innred fornuftig; husk at det må være luft mellom møbler/eiendeler og yttervegg for å hindre vekst av sopp og mugg.

De fleste innvendige vinduer har også lufteventil på toppen i selve rammen. Den bør som et utgangspunkt stå åpen hele året.

Se punkt 17 om inneklima. 

 

7. Brannsikkerhet, søppel, lyspærer og dyrehold

1. Sjekk batterier til røykvarsleren minst en gang i året. Snu pulverapparatet på hodet hvert år og sjekk at pilen står på grønn.

 

2. Skifte av batteri brannvarslere, der anlegget er trådløst, skal foretas av vaktmester.
Om leietaker fjerner brannvarsler eller batteri eller på annen måte utløser en alarm som medfører at man må tilkalle Bravida for en kontroll og sjekk av alarmen, vil leietaker måtte betale kostnaden til Bravida. Dette beløper seg som oftest til et sted mellom kr. 1.500,- til 2.500,- pr. gang.

 

3. Alle pærer og downlights skal byttes ved behov og samtlige skal fungere ved utflytting.

 

4. Søppel skal ikke hensettes i gang eller fellesområder. Søppel vil raskt gi grobunn for gnagere, rotter, mus mv som kan skade bygninger og ødelegge bomiljøet. Husk å bruk nøkkel(der dette er tilgjengelig-dvs. innenfor sentrum) til søppelkassene. Husk å bruk nøkkel til søppelkassene for å låse dem. Vis hensyn og vær en god nabo.

 

5. Dyrehold er kun tillatt etter skriftlig avtale med eier.

 

8. Wi-Fi/nett/TV

Telenor AS levere tv/nett til samtlige av våre eiendommer. Telenor leverer alt utstyr og har ansvaret for at alt utstyr fungerer til enhver tid.

Telenor leverer derved, router, modem og T-We boks. I avtalen mellom Krebreal Eiendom og Telenor sendes faktura til Krebreal Eiendom. Av den grunn må den ansvarlige for hver leilighet betale kr. 399,- pr. mnd. i tillegg til husleien til samme konto som husleien og til samme tid hver måned for betaling av tv/nett.

Den som står ansvarlig i kontrakten er registrert som kunde hos Telenor. Ved å oppgi navn og adresse til kundeservice hos Telenor (tlf. 91506090), vil man få hjelp til det man måtte ønske.
Der vil man kunne bestille andre tv-kanaler eller øke netthastigheten mm. om ønskelig.
Da vil leietaker motta faktura på bestilte tilleggstjenester direkte fra Telenor AS. Leietaker må fortsatt betale sin del av grunnpakken på kr. 399,- pr. mnd. til Krebreal Eiendom AS.

 

9. Stoppekraner

Lokaliser og gjør deg kjent med alle stoppekraner i boligen. Det kan være lurt å stenge vannet hvis du reiser bort i lengre perioder.

 

10. Meld fra om feil og mangler

1. Hvis du oppdager skade på boligen må det meldes til eier umiddelbart.

 

2. Du som leietaker plikter å gjøre det du kan for å avverge økonomisk tap som følge av en skade som oppstår, hvis det er en akutt situasjon.

 

3. Mindre arbeider, som vedlikehold av vannklosett, elektroniske kontakter og brytere m.m., er leietakers ansvar.

 

4. Om du er i tvil, ta kontakt. Vil du reklamere på feil og mangler, må dette gjøres innen rimelig tid, hvis ikke taper du retten til å gjøre dette gjeldende.

 

11. Sikringsskapet

Lokaliser sikringsskapet og gå gjennom indeksen som forteller deg hvilke sikringer som dekker hvilke områder.
Blir det mørkt, er det som regel en sikring som har gått og denne kan du enkelt reaktivere eller bytte selv. Keramikksikringer fås kjøpt på dagligvarebutikker.

 

12. Brannalarm - råd

Samtlige av våre eiendommer har fått levert og installert brannalarmanlegg fra Bravida AS(en av landets største leverandører av slike tjenester).
Ved samtlige sentraler står en beskrivelse av hvordan alarmen betjenes. Det er viktig at dere setter dere inn i hvor sentralen er plassert i bygget og at dere vet hvor den enkle bruksanvisningen er plassert.

Husk at dere ikke bruker for sterk varme ved oppstart av komfyr eller plater. Det vil ofte føre til omfattende stekeos som raskt vil kunne starte alarmen.

Før komfyren eller platene slås på skal ventilatoren settes på fullt. La den stå på fult inn til et par minutter etter at man er ferdig med å lage mat.

 

13. Trappevask

Leietakerne må selv organisere og gjennomføre vask og rydding av trappeløp og trapperepos minst 1 gang i uken. Om leietakerne ikke sørger for trappevask, vil utleier selv sørge for rydding og vasking. Utleier vil deretter belaste leietaker med et gebyr på kr. 250,- per gang per leilighet. 

 

14. Vask av tøy/vedlikehold av vaskemaskin/tørketrommel

Vaskemaskinen har et lofilter. Dette ligger som oftest nede i høyre hjørnet. Det er som oftest en del av fronten nederst som må fjernes før man kommer til lofilteret som ser ut som et rundt hjul som må skrues ut og renses. Dette MÅ gjøres minst 1 gang hver måned. I motsatt fall vil vaskemaskinen plutselig stoppe.

I alle våre leiligheter der det er minst 4 personer som bor, skal det være en tørketrommel/tilbud om tørketrommel.

Tørketrommelen har også lofilter som må renses 1 gang hver måned.
Om det ikke er vannslange ned i sluk fra tørketrommelen, har tørketrommelen en beholder som fylles med vann. Denne beholderen må tømmes etter samtlige tørk.

 

15. Vi er tilgjengelige for deg

Har du spørsmål i tilknytning til ditt leieforhold hva gjelder betaling av husleie, betalingsvarsel, feil eller mangler kan utleier og vaktmester veilede deg.
Kontakt oss gjerne. Vi vil gjøre vårt ytterste for at du skal få et så enkelt og fint opphold som mulig.

 

16. Flyttevask

Vi anbefaler alle vare leietakere å bestille rengjøringsbyrå ved utflytting.
Ta kontakt med oss for et uforpliktende pristilbud.

Her kan du se vår sjekkliste for flyttevask.

 

17. Inneklima

Godt inneklima er vesentlig både for leietaker og huseier når det kommer til vedlikehold, drift av bygningsmassen og trivsel. 
For å oppnå godt inneklima er det nødvendig at beboer vet å bruke boligen riktig, derfor har vi laget en guide alle våre leietakere skal benytte seg av. Den finner du her: 

Veiledning inneklima.

 

18. Boregler

Her kan du se våre boregler

 

Vi har i samarbeid med Fagtrykk AS laget et hefte med boreglene du som leietaker vil motta.

Her kan det lastes ned:

Boregler.